Yleinen FAQ

Asiointi Lowellin kanssa

Mistä Lowell saa tietoni?

Lowell saa tietosi asiakkaaltaan, eli laskulla myyneeltä tai luottoa antaneelta velkojalta. Tarkistamme myös osoitetietosi väestörekisteristä sekä perinnän pitkittyessä luottotietosi luottotietoyhtiöstä ja ulosottotietosi ulosottoviranomaisilta.

Miten saan yhteyden Lowelliin?

Voit olla Lowellin asiakaspalveluun yhteydessä puhelimitse, chatin kautta tai käyttämällä verkkopalvelujamme. Katso asiakaspalvelumme yhteystiedot ja aukioloajat kotisivuiltamme.

Kuinka nopeasti maksun suoritus näkyy Lowellissa? Miten vahvistan Lowelliin, että olen maksanut laskun?

Kun maksu on maksettu, suoritus näkyy Lowellissa 1–3 pankkipäivää suorituksen jälkeen

Tilanteissa, joissa olet suorittanut maksun alkuperäiselle laskuttajalle tai haluat maksusuorituksesi nopeammin Lowellin tietoon, toimita meille kuitti suorituksesta. Voit ilmoittaa maksusta Oma Lowell -palvelussa. Jos asialla on kiire, soita vielä asiakaspalveluumme maksun pikaista vahvistamista varten.

Sähköiseksi kuitiksi käy:

  • verkkopankista tulostettu kuitti pdf-muodossa tai
  • verkkopankkikuitista otettu kuvakaappaus. (Ohjeet: Paina Print Screen. Liitä kuva liitä-toiminnolla (paste) tekstin- tai kuvankäsittelyohjelman, esimerkiksi Wordin asiakirjaan. Tallenna tiedosto .doc, .jpg tai .pdf-muodossa)

Mistä saan tietää, mitä laskuja minulla on perinnässä?

Helpoiten saat selville Lowellin perinnässä olevat laskut kirjautumalla Oma Lowell -palveluun. Jos tarvitset tiedon kaikista Lowellin hoidossa olevista veloistasi kirjallisesti, voit tilata niin kutsutun saldotodistuksen näitä sivuilta Velkojen järjestely –osion tilauslomakkeella. Toimitamme sinulle kirjallisen yhteenvedon kotiosoitteeseesi kahden viikon kuluessa.

Voinko hoitaa perintälaskuja omaiseni puolesta? Miten silloin toimin?

Voit hoitaa laskuihin ja perintään liittyviä asioita toisen täysi-ikäisen, esimerkiksi puolisosi tai lapsesi puolesta, jos sinulla on siihen henkilöltä saatu valtuutus.

Yksittäistä laskua koskevassa asiassa valtuutus voidaan antaa asiakaspalveluumme myös puhelimitse. Pankki-, rahoitus- ja vakuutusasioissa pyydämme kuitenkin aina kirjallisen valtuutuksen.

Valtakirja-mallit ja ohjeet valtakirjan toimittamiseksi löydät Velkojen järjestely -osion kohdasta Toimita valtuutus.

Mitä asioita Lowellin verkkopalvelussa voi hoitaa?

Voit hoitaa verkkopalvelussa Lowellin perinnässä olevia laskuja: maksaa laskuja, siirtää eräpäivää tai tehdä maksusuunnitelman. Voit myös lähettää verkkopalvelun kautta asiakaspalveluumme viestejä ja vaikka kuitin maksusuorituksesta.

Palvelussa näkyvät myös mahdolliset ulosottoperinnässä olevat Lowellin velat, mutta niitä koskevissa asioissa on käännyttävä asiaa hoitavan ulosottoviraston puoleen.

Kun maksat Lowellin perimän laskun verkkopalvelussa, suoritus näkyy asiakaspalvelussamme välittömästi. Jos asialla on kiire, soita vielä asiakaspalveluumme maksun pikaista vahvistamista varten.

Palveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai tekstiviestillä. Siirry Oma Lowell -palveluun

Huomaathan, että verkkopalvelussa voi hoitaa vain erääntyneitä perintään siirtyneitä laskuja. Tavallisissa laskuasioissa saat apua asiakaspalvelustamme.

Olen yrittänyt soittaa asiakaspalvelunumeroonne, mutta en ole päässyt läpi?

Asiakaspalvelussamme saattaa joskus olla ruuhkaa, erityisesti viikon alkupäivinä. Toivomme, että jaksat odottaa asiakasneuvojan vapautumista tai yrität myöhemmin uudelleen.

Odotteluaikana voit selvitellä tilannettasi itse näillä sivuilla. Voit hoitaa asian myös verkkopalvelussa Oma Lowell -palvelussa itsenäisesti tai kysyä palvelussa apua chat-neuvojaltamme.

Mikä on Lowell Rahoitus Oy? Miten saan sinne yhteyden?

Lowell Rahoitus on Lowell Suomi Oy:n kokonaan omistama suomalainen tytäryhtiö, joka on erikoistunut rahoitukseen sekä saatavakantojen ostamiseen ja hallinnointiin Suomessa.

Lowellin asiantuntijat ja asiakasneuvojat huolehtivat tytäryhtiön palveluihin liittyvistä asioista, liittyvät ne sitten ostoksen yhteydessä otettuihin kertaluottoihin tai saatavien perintään ja maksujärjestelyihin. Kysy, mitä voimme asiassasi yhdessä tehdä! Yhteystiedot löydät täältä.

Takaisin
EI MERKINTÄÄ LUOTTOREKISTERIIN

Maksumuistutuksen tai maksuvaatimusten saamisesta EI seuraa merkintöjä luottotietoihin, paitsi jos kyse on maksamattomista luottokortti- tai osamaksuista. Lue lisää luottokortti- ja osamaksuista FAQ-osiossa.

MERKINTÄ LUOTTOREKISTERIIN

Maksuhäiriömerkintä seuraa maksamattomasta laskusta,

Maksuhäiriömerkintä säilyy sen asteesta riippuen kahdesta neljään vuotta. Luottotietorekisteriä pitävät Suomessa Suomen Asiakastieto Oy sekä Bisnode Finland Oy. Luottotietoyhtiöt ilmoittavat ensimmäisestä maksuhäiriömerkinnästä lähettämällä ns. ensirekisteröinti-ilmoituksen. Lue maksuhäiriömerkinnästä lisää FAQ-osiossa.

VARATTOMUUSMERKINTÄ LUOTTOTIETOREKISTERIIN

Jos ulosottoperinnässä ei löydy ulosmittauskelpoista tuloa eikä omaisuutta, ulosottomies toteaa velallisen varattomaksi ja palauttaa ulosottoasian velkojalle (varattomuuseste). Varattomuudesta seuraa maksuhäiriömerkintä luottotietorekisteriin. Velkoja voi jatkaa velan vapaaehtoista perintää maksuvaatimuskirjeillä ja lähettää velan myöhemmin uudelleen ulosottoon. Lue lisää varattomuusmerkinnästä FAQ-osiossa.