Yleinen FAQ

Pk-yritys perinnässä

Yritykseni on saanut perintätoimistolta perintäkirjeen. Onko yritykselleni tullut merkintä luottotietoihin?

Ensimmäisestä kirjeestä ei vielä tule luottotietomerkintää. Välttääksesi yrityksen luottotietoihin rekisteröitävän maksuviive- tai maksuhäiriömerkinnän maksa maksut heti tai ota yhteyttä perintäkirjeen lähettäneeseen perintäyhtiöön.

Miten yrityksiä koskeva perintä etenee?

Erääntyneitä saatavia voidaan periä yrityksiltä joko julkaisu-uhkaisen tratan tai tavanomaisen perinnän keinoin. Perinnän tapa riippuu velkojayrityksen tai -yhteisön luottopolitiikasta. Alla on esitelty yksityiskohtaisesti perinnän mahdolliset eri vaiheet.

Trattaperintä

Trattaperintä edellyttää, että kyseessä on maksettavaksi erääntynyt ja riidaton liikesaatava. Trattaperinnän vaiheet:

  1. Ensimmäinen maksuvaatimuskirje. Sisältää tiedon maksuviivemerkinnän mahdollisuudesta. Jos saatavaa ei makseta tai kiistetä virheellisenä, 12 päivän kuluttua lähetetään toinen maksuvaatimuskirje eli ns. tratta. Joissakin tapauksissa jo ensimmäinen maksuvaatimus voi olla trattakirje, mutta tällöin siitä kerrotaan maksuvaatimusta edeltävässä maksumuistutuskirjeessä.
  2. Toinen maksuvaatimuskirje, ns. tratta. Yritystä kehotetaan maksamaan saatava korkoineen ja kuluineen sillä uhalla, että maksuhäiriöstä ilmoitetaan luottotietorekisteriin. Sieltä häiriömerkintä voidaan edelleen toimittaa julkaistavaksi lehdissä. Trattakirjeen lähettämisestä tulee automaattisesti maksuviivemerkintä yrityksen maksutapatietoihin luottotietoyhtiön luottotietorekisterissä. Jos saatavaa ei makseta tai kiistetä 10 päivää kirjeen lähettämisestä, saatava protestoidaan.
  3. Saatavan protestointi joko julkisena tai hiljaisena (ei julkaista lehdissä). Protestointi rekisteröidään yritykselle luottotietoyhtiön luottotietorekisteriin (säilytysaika 3 vuotta tai 4 vuotta). Luottotietoyhtiö ilmoittaa yritykselle tratan julkisesta protestoinnista. Jos yritys ei maksa saatavaa 8 päivän kuluessa, trattaprotesti julkaistaan lehdissä
  4. Protestointitieto julkaistaan Kauppalehdessä, Taloussanomissa ja Luottolista-lehdessä. Vaikka yritys estäisikin protestitiedon julkaisemisen lehdissä maksamalla saatavan, merkintä luottotietorekisterissä säilyy.

Tavanomainen perintä

Yrityksiä koskevan perinnän kulku riippuu velkojayrityksen tai -yhteisön luottopolitiikasta. Alla yksi esimerkki:

Ensimmäinen maksuvaatimuskirje. Jos saatavaa ei makseta, maksusuunnitelmasta ei sovita eikä saatavaa kiistetä 7 päivän sisällä kirjeen lähettämisestä, lähetetään toinen maksuvaatimuskirje.

Toinen maksuvaatimuskirje, jossa yritystä kehotetaan maksamaan saatava kuluineen oikeudellisen perinnän uhalla 7 päivän sisällä kirjeen lähettämisestä.

Oikeudellinen perintä

Jos trattaperintä tai tavanomainen kirjeperintä ei tuota tulosta, edetään oikeudelliseen perintään, joka on sama kuin yksityishenkilöillä. Katso tarkemmin oikeudellisen perinnän vaiheet Saitko perintäkirjeen -osiossa.

Suuremmissa velkaongelmissa yrityksiä koskevat myös konkurssi- sekä yrityssaneerausmenettelyt.

Mikä on trattaprotesti?

Tratta on yritykselle osoitettu julkinen maksukehotus, joka voidaan protestoimalla saattaa muiden tietoon. Jos yritys ei maksa velkaa trattamaksukehotuksen jälkeen, saatava toimitetaan protestoitavaksi luottotietoyhtiön luottotietorekisteriin.

Julkinen protestointi rekisteröidään yrityksen luottotietoihin ja julkaistaan Kauppalehdessä, Taloussanomissa ja Luottolista-lehdessä. Hiljaista protestointia ei julkaista lehdissä, mutta se rekisteröidään yrityksen luottotietoihin. Trattaprotesti säilyy maksuhäiriömerkintänä yrityksen luottotiedoissa 3 vuotta. Jos yritykselle tulee uusi maksuhäiriömerkintä, säilytysaika pitenee 4 vuoteen.

Mikä on maksuviivemerkintä

Trattakirjeen lähettämisestä yritykselle seuraa automaattisesti maksuviivemerkintä yrityksen maksutapatietoihin luottotietoyhtiön rekisterissä. Sitä ennen velkaa on peritty yritykseltä useimmiten ainakin yhdellä maksuvaatimuksella. Maksuviivemerkintä säilyy yrityksen maksutapatiedoissa 6 kuukautta sen rekisteröinnistä.

Voiko yritykseni sopia perintätoimiston kanssa maksueristä? Miten suuriin eriin perittävän velan voi jakaa?

Maksueristä voi sopia. Ota yhteyttä perintäyhtiöön sopiaksesi maksusuunnitelmasta. Lisämaksuajan pituus ja maksuerien suuruus riippuu velkojayrityksen tai -yhteisön luottopolitiikasta.

Jos olet saanut kirjeen Lindorffista, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Asiakkaani myöhästelevät maksuissaan. Voinko siirtää avoimet laskut Lindorffin hoidettavaksi?

Kyllä, voit keventää omaa työtaakkaasi siirtämällä saataviesi perinnän Lindorffille.

Jos etsit ammattilaisen apua yksittäisen laskun perintään, et tarvitse palvelusopimusta. Perinnän palvelumme satunnaisissa maksuviivetilanteissa ovat käytössäsi osoitteessa https://www.pikaperinta.fi/

PK-yrityksiä ja yrittäjiä palvelee Lindorffissa oma myyntiryhmä. Ota yhteyttä, niin katsotaan yhdessä mikä ratkaisu sopisi parhaiten sinun yrityksellesi, puh. 010 2700 700, myynti.fi@lindorff.com

Takaisin
EI MERKINTÄÄ LUOTTOREKISTERIIN

Maksumuistutuksen tai maksuvaatimusten saamisesta EI seuraa merkintöjä luottotietoihin, paitsi jos kyse on maksamattomista luottokortti- tai osamaksuista. Lue lisää luottokortti- ja osamaksuista FAQ-osiossa.

MERKINTÄ LUOTTOREKISTERIIN

Maksuhäiriömerkintä seuraa maksamattomasta laskusta,

Maksuhäiriömerkintä säilyy sen asteesta riippuen kahdesta neljään vuotta. Luottotietorekisteriä pitävät Suomessa Suomen Asiakastieto Oy sekä Bisnode Finland Oy. Luottotietoyhtiöt ilmoittavat ensimmäisestä maksuhäiriömerkinnästä lähettämällä ns. ensirekisteröinti-ilmoituksen. Lue maksuhäiriömerkinnästä lisää FAQ-osiossa.

VARATTOMUUSMERKINTÄ LUOTTOTIETOREKISTERIIN

Jos ulosottoperinnässä ei löydy ulosmittauskelpoista tuloa eikä omaisuutta, ulosottomies toteaa velallisen varattomaksi ja palauttaa ulosottoasian velkojalle (varattomuuseste). Varattomuudesta seuraa maksuhäiriömerkintä luottotietorekisteriin. Velkoja voi jatkaa velan vapaaehtoista perintää maksuvaatimuskirjeillä ja lähettää velan myöhemmin uudelleen ulosottoon. Lue lisää varattomuusmerkinnästä FAQ-osiossa.