Saitko perintäkirjeen?

Jos laskun eräpäivä meni jo ja perinnän vaiheet askarruttavat, klikkaa kohtaa, joka vastaa
parhaiten omaa tilannettasi. Saat lisätietoa ja vinkkejä, miten toimia. *)

*) Tällä sivulla on kuvattu yksityishenkilöitä koskevan perinnän kulku yleisellä tasolla. Huomaathan mm., että useimmat julkiset maksut voi siirtää ulosottoon ilman tuomiota. Lue erityyppisten maksujen perinnästä FAQ-osiossa.
2 viikkoa alkuperäisestä laskusta

Olen saanut maksumuistutuksen

Jos olet maksanut laskun kaksi arkipäivää ennen maksumuistutuksen lähettämistä (ks. maksumuistutuksen päiväys), asia on kunnossa, ja voit hävittää kirjeen. Varmistathan vielä, että maksusuorituksesi on koskenut samaa laskua ja olet maksanut sen oikeilla viite- ja tilitiedoilla.

Jos olet maksanut laskun myöhemmin, sinun tulee maksaa vielä muistutuksesta aiheutuneet kulut. Käytäthän maksamisessa muistutuskirjeen maksutietoja. Näin asia on hoidettu!

Muistathan maksaa laskun muistutuskuluineen ja viivästyskorkoineen viimeistään maksumuistutuksen eräpäivänä. Käytä maksamisessa muistutukseen merkittyjä viite- ja tilitietoja. Näin asia on hoidettu.

Ole yhteydessä laskun lähettäjään, ja kerro tilanteestasi. Eräpäivän siirtäminen on monessa yrityksessä mahdollista. Jos maksumuistutus on tullut Lindorffista, voit soittaa kirjeessä mainittuun palvelunumeroon tai asiakaspalveluumme 02 2700 300.>

Jos lasku jää maksamatta, se siirtyy perintään noin kahden viikon kuluttua. Silloin sinulle tulee lisää kuluja, joten maksu kannattaa hoitaa mieluummin heti.

Jos pidät laskun summaa tai perustetta virheellisenä, ilmoitathan siitä laskuttajalle mahdollisimman pian. Jos maksumuistutus on tullut Lindorffista, ota yhteyttä kirjeessä mainittuun palvelunumeroon tai asiakaspalveluumme 02 2700 300. Kerrothan selvästi, millä perusteella pidät laskua aiheettomana. Selvitämme asian laskuttavan yrityksen kanssa, eikä perintää tänä aikana jatketa.

4 viikkoa alkuperäisestä laskusta

Olen saanut perintäkirjeen eli maksuvaatimuksen

Jos olet maksanut laskun kaksi arkipäivää ennen perintäkirjeen lähettämistä (ks. maksuvaatimuksen päiväys), asia on jo hoidettu ja voit hävittää kirjeen. Varmistathan vielä, että olet maksanut laskun ja mahdolliset muistutuskulut oikeilla viite- ja tilitiedoilla.



Jos olet maksanut laskun vasta päivää ennen perintäkirjeen lähettämistä tai myöhemmin, perintätoimet on ehditty aloittaa ja laskuttajalle on syntynyt ylimääräisiä kuluja maksusi myöhästymisestä. Siksi sinun tulee maksaa vielä maksuvaatimuksessa ilmoitetut perintäkulut ja viivästyskorot kirjeen maksutiedoilla. Sen jälkeen asia on kunnossa!

Ota rohkeasti yhteyttä ja kerro tilanteesi – asia järjestyy kyllä. Voit useimmiten sopia maksusuunnitelmasta, jonka perusteella voit maksaa laskun useammassa erässä.

Jos perintäkirje on tullut Lindorffista, voit tehdä lyhyen maksusuunnitelman Lindorff24-palvelussa itse. Voit myös kysyä lisävaihtoehdoista ja soittaa kirjeessä mainittuun palvelunumeroon tai asiakaspalveluumme 02 2700 300. Lue lisää maksusuunnitelmasta FAQ-osiossa.

Älä pitkitä asiaa enempää! Ottamalla pikimmiten yhteyttä voit neuvotella maksulle lisäaikaa tai sopia useammasta maksuerästä ja välttyä huolilta ja ikäviltä seurauksilta.

Jos perintäkirje on tullut Lindorffista, eräpäivää voidaan useimmiten siirtää kahdella viikolla eteenpäin. Toinen vaihtoehto on sopia maksusuunnitelmasta. Voit siirtää eräpäivää tai tehdä lyhyen maksusuunnitelman itse Lindorff24-palvelussa tai kysyä lisävaihtoehdoista soittamalla kirjeessä mainittuun palvelunumeroon tai asiakaspalveluumme 02 2700 300. Lue lisää maksusuunnitelmasta FAQ-osiossa.

Jos et tee mitään, perintä jatkuu. Useimmiten saat vielä toisen maksuvaatimuksen. Muistathan, että kulut kasvavat ja viivästyskorko juoksee koko ajan. Maksusta kannattaa siis sopia heti.

6 viikkoa alkuperäisestä laskusta

Olen saanut toisen perintäkirjeen eli 2. maksuvaatimuksen

Jos olet maksanut laskun ennen toisen maksuvaatimuksen lähettämistä (ks. maksuvaatimuskirjeen päiväys), asia on kunnossa. Varmista vielä, että olet maksanut koko summan perintäkuluineen ja viivästyskorkoineen oikeilla viite- ja tilitiedoilla. Jos olet maksanut laskun alkuperäisen laskun maksutiedoilla, kulujen perintää jatketaan, kunnes nekin on suoritettu.

Jos olet maksanut laskun toisen maksuvaatimuksen lähettämisen jälkeen, sinun tulee vielä maksaa toisesta maksuvaatimuksesta syntyneet perintäkulut kirjeen maksutiedoilla. Sen jälkeen asia on kunnossa.

Nyt on viimeistään aika ottaa yhteyttä! Eräpäivän siirtäminen on jo hankalampaa, mutta voit useimmiten neuvotella maksusuunnitelman. Tee maksusuunnitelma itse Lindorff24-verkkopalvelussa tai soita kirjeessä olevaan palvelunumeroon tai asiakaspalveluumme 02 2700 300. Lue lisää maksusuunnitelmasta FAQ-osiossa.

Jos et tee mitään, asia siirtyy oikeudelliseen perintään, minkä seurauksena on kulujen kasvu ja maksuhäiriömerkintä luottotietoihin. Huom! Tietyt julkiset maksut (kuten verot, kunnallinen päivähoito tai terveydenhoito, liikennevakuutus) eivät tarvitse oikeuden päätöstä vaan ne voidaan siirtää suoraan ulosottoon. Lue lisää suoraan ulosottokelpoisista maksuista FAQ-osiosta.

8 viikkoa alkuperäisestä laskusta

Olen saanut haasteen

Jos lasku on yhä maksamatta etkä ole sopinut maksusuunnitelmasta, velalle haetaan usein haastehakemuksella maksuvelvollisuuden vahvistavaa tuomiota.

Käräjäoikeus lähettää sinulle tiedoksiannon haasteesta vastaanottotodistusta vastaan. Jos et reagoi haasteeseen, 14 päivän kuluttua todistetusta tiedoksiannosta käräjäoikeus antaa yksipuolisen tuomion, josta seuraa maksuhäiriömerkintä luottotietoihin.

Tuomion perusteella velkaa voidaan periä ulosotossa.

Huom! Tietyt julkiset maksut (verot, kunnallinen päivähoito tai terveydenhoito, liikennevakuutus) eivät tarvitse oikeuden päätöstä vaan siirtyvät suoraan ulosottoon. Lue lisää FAQ-osiossa.

Voit vielä keskeyttää prosessin maksamalla koko velan kuluineen ja korkoineen ennen tuomion antamista. Toimimalla nopeasti vältyt maksuhäiriömerkinnältä! Ota heti yhteyttä asiakaspalveluumme 02 2700 300. Jos olet maksanut velan Lindorff24-palvelussa, suoritus näkyy asiakaspalvelijalle heti, mistä voi kiiretilanteissa olla apua.

Voit myös sopia maksusuunnitelmasta, mutta se ei enää estä maksuhäiriömerkintää, sillä maksuerät jatkuvat tuomion antamisen jälkeen. Sopimalla maksusuunnitelmasta vältät kuitenkin ulosottoperinnän ja sen kulut. Lue lisää maksusuunnitelmasta FAQ-osiossa.

Jos pidät laskun summaa tai perustetta virheellisenä, voit riitauttaa asian. Tällöin asia käsitellään käräjäoikeudessa normaalina siviiliriita-asiana. Ota yhteyttä haasteen tiedoksiannon lähettäneeseen käräjäoikeuteen.

10 viikkoa alkuperäisestä laskusta

Olen saanut tuomion

Jos et reagoi haasteeseen, 14 päivän kuluttua haasteen tiedoksiannosta käräjäoikeus antaa maksuvelvollisuuden vahvistavan yksipuolisen tuomion, josta seuraa maksuhäiriömerkintä luottotietoihin.

Jos olet riitauttanut asian, käräjäoikeus tutkii velan oikeellisuuden normaalina siviiliriita-asiana. Jos käräjäoikeus päätyy maksuvelvollisuuden vahvistamiseen, tuomiosta seuraa maksuhäiriömerkintä luottotietoihin.

Tuomio on peruste sille, että velkaa voidaan periä ulosotossa. Jos et ole sopinut maksusuunnitelmasta, velka siirretään täytäntöönpanohakemuksella ulosottoon perittäväksi.

12 viikkoa alkuperäisestä laskusta

Olen ulosotossa

Ulosottomies lähettää sinulle vireilletuloilmoituksen, jossa on velkaa koskevien tietojen lisäksi asiaa hoitavan ulosottomiehen yhteystiedot. Jos et pysty maksamaan velkaa vapaaehtoisesti, tulojasi tai omaisuuttasi joudutaan ulosmittaamaan. Lue lisää ulosotosta FAQ-osiossa.

Huom! Julkiset maksut (esim. kunnallinen päivähoito tai terveydenhoito, liikennevakuutus) eivät tarvitse oikeuden päätöstä vaan siirtyvät suoraan ulosottoon.

EI MERKINTÄÄ LUOTTOREKISTERIIN

Maksumuistutuksen tai maksuvaatimusten saamisesta EI seuraa merkintöjä luottotietoihin, paitsi jos kyse on maksamattomista luottokortti- tai osamaksuista. Lue lisää luottokortti- ja osamaksuista FAQ-osiossa.

MERKINTÄ LUOTTOREKISTERIIN

Maksuhäiriömerkintä seuraa maksamattomasta laskusta,

Maksuhäiriömerkintä säilyy sen asteesta riippuen kahdesta neljään vuotta. Luottotietorekisteriä pitävät Suomessa Suomen Asiakastieto Oy sekä Bisnode Finland Oy. Luottotietoyhtiöt ilmoittavat ensimmäisestä maksuhäiriömerkinnästä lähettämällä ns. ensirekisteröinti-ilmoituksen. Lue maksuhäiriömerkinnästä lisää FAQ-osiossa.

VARATTOMUUSMERKINTÄ LUOTTOTIETOREKISTERIIN

Jos ulosottoperinnässä ei löydy ulosmittauskelpoista tuloa eikä omaisuutta, ulosottomies toteaa velallisen varattomaksi ja palauttaa ulosottoasian velkojalle (varattomuuseste). Varattomuudesta seuraa maksuhäiriömerkintä luottotietorekisteriin. Velkoja voi jatkaa velan vapaaehtoista perintää maksuvaatimuskirjeillä ja lähettää velan myöhemmin uudelleen ulosottoon. Lue lisää varattomuusmerkinnästä FAQ-osiossa.