Saitko perintäkirjeen?
Jos laskun eräpäivä meni jo ja perinnän vaiheet askarruttavat, klikkaa kohtaa, joka vastaa
parhaiten omaa tilannettasi. Saat yksityishenkilönä lisätietoa ja vinkkejä, miten toimia. *)
Olen saanut maksumuistutuksen
- Olen jo maksanut laskun ›
-
Jos olet maksanut laskun kaksi arkipäivää ennen maksumuistutuksen lähettämistä (ks. maksumuistutuksen päiväys), asia on kunnossa, ja voit hävittää kirjeen. Varmistathan vielä, että maksusuorituksesi on koskenut samaa laskua ja olet maksanut sen oikeilla viite- ja tilitiedoilla.
Jos olet maksanut laskun myöhemmin, sinun tulee maksaa vielä muistutuksesta aiheutuneet kulut. Käytäthän maksamisessa muistutuskirjeen maksutietoja. Näin asia on hoidettu!
- Voin maksaa laskun ›
-
Muistathan maksaa laskun muistutuskuluineen ja viivästyskorkoineen viimeistään maksumuistutuksen eräpäivänä. Käytä maksamisessa muistutukseen merkittyjä viite- ja tilitietoja. Näin asia on hoidettu.
- En pysty maksamaan laskua ›
-
Ole yhteydessä laskun lähettäjään, ja kerro tilanteestasi. Eräpäivän siirtäminen on monessa yrityksessä mahdollista. Jos maksumuistutus on tullut Lowellista, voit soittaa kirjeessä mainittuun palvelunumeroon tai asiakaspalveluumme.>
Jos lasku jää maksamatta, se siirtyy perintään noin kahden viikon kuluttua. Silloin sinulle tulee lisää kuluja, joten maksu kannattaa hoitaa mieluummin heti.
- Pidän laskua aiheettomana ›
-
Jos pidät laskun summaa tai perustetta virheellisenä, ilmoitathan siitä laskuttajalle mahdollisimman pian. Jos maksumuistutus on tullut Lowellista, ota yhteyttä kirjeessä mainittuun palvelunumeroon tai asiakaspalveluumme. Kerrothan selvästi, millä perusteella pidät laskua aiheettomana. Selvitämme asian laskuttavan yrityksen kanssa, eikä perintää tänä aikana jatketa.
Olen saanut perintäkirjeen eli maksuvaatimuksen
Jos olet maksanut laskun kaksi arkipäivää ennen perintäkirjeen lähettämistä (ks. maksuvaatimuksen päiväys), asia on jo hoidettu ja voit hävittää kirjeen. Varmistathan vielä, että olet maksanut laskun ja mahdolliset muistutuskulut oikeilla viite- ja tilitiedoilla.
Jos olet maksanut laskun vasta päivää ennen perintäkirjeen lähettämistä tai myöhemmin, perintätoimet on ehditty aloittaa ja laskuttajalle on syntynyt ylimääräisiä kuluja maksusi myöhästymisestä. Siksi sinun tulee maksaa vielä maksuvaatimuksessa ilmoitetut perintäkulut ja viivästyskorot kirjeen maksutiedoilla. Sen jälkeen asia on kunnossa!
Ota rohkeasti yhteyttä ja kerro tilanteesi – asia järjestyy kyllä. Voit useimmiten sopia maksusuunnitelmasta, jonka perusteella voit maksaa laskun useammassa erässä.
Jos perintäkirje on tullut Lowellista, voit tehdä lyhyen maksusuunnitelman Oma Lowell -palvelussa itse. Voit myös kysyä lisävaihtoehdoista ja soittaa kirjeessä mainittuun palvelunumeroon tai asiakaspalveluumme. Lue lisää maksusuunnitelmasta FAQ-osiossa.
Älä pitkitä asiaa enempää! Ottamalla pikimmiten yhteyttä voit neuvotella maksulle lisäaikaa tai sopia useammasta maksuerästä ja välttyä huolilta ja ikäviltä seurauksilta.
Jos perintäkirje on tullut Lowellista, eräpäivää voidaan useimmiten siirtää kahdella viikolla eteenpäin. Toinen vaihtoehto on sopia maksusuunnitelmasta. Voit siirtää eräpäivää tai tehdä lyhyen maksusuunnitelman itse Oma Lowell -palvelussa tai kysyä lisävaihtoehdoista soittamalla kirjeessä mainittuun palvelunumeroon tai asiakaspalveluumme. Lue lisää maksusuunnitelmasta FAQ-osiossa.
Jos et tee mitään, perintä jatkuu. Useimmiten saat vielä toisen maksuvaatimuksen. Muistathan, että kulut kasvavat ja viivästyskorko juoksee koko ajan. Maksusta kannattaa siis sopia heti.
Olen saanut toisen perintäkirjeen eli 2. maksuvaatimuksen
Jos olet maksanut laskun ennen toisen maksuvaatimuksen lähettämistä (ks. maksuvaatimuskirjeen päiväys), asia on kunnossa. Varmista vielä, että olet maksanut koko summan perintäkuluineen ja viivästyskorkoineen oikeilla viite- ja tilitiedoilla. Jos olet maksanut laskun alkuperäisen laskun maksutiedoilla, kulujen perintää jatketaan, kunnes nekin on suoritettu.
Jos olet maksanut laskun toisen maksuvaatimuksen lähettämisen jälkeen, sinun tulee vielä maksaa toisesta maksuvaatimuksesta syntyneet perintäkulut kirjeen maksutiedoilla. Sen jälkeen asia on kunnossa.
Nyt on viimeistään aika ottaa yhteyttä! Eräpäivän siirtäminen on jo hankalampaa, mutta voit useimmiten neuvotella maksusuunnitelman. Tee maksusuunnitelma itse Oma Lowell –palvelussa tai soita kirjeessä olevaan palvelunumeroon tai asiakaspalveluumme. Lue lisää maksusuunnitelmasta FAQ-osiossa.
Jos et tee mitään, asia siirtyy oikeudelliseen perintään, minkä seurauksena on kulujen kasvu ja maksuhäiriömerkintä luottotietoihin. Huom! Tietyt julkiset maksut (kuten verot, kunnallinen päivähoito tai terveydenhoito, liikennevakuutus) eivät tarvitse oikeuden päätöstä vaan ne voidaan siirtää suoraan ulosottoon. Lue lisää suoraan ulosottokelpoisista maksuista FAQ-osiosta.
Olen saanut haasteen
Jos lasku on yhä maksamatta etkä ole sopinut maksusuunnitelmasta, velalle haetaan usein haastehakemuksella maksuvelvollisuuden vahvistavaa tuomiota.
Käräjäoikeus lähettää sinulle tiedoksiannon haasteesta vastaanottotodistusta vastaan. Jos et reagoi haasteeseen, 14 päivän kuluttua todistetusta tiedoksiannosta käräjäoikeus antaa yksipuolisen tuomion, josta seuraa maksuhäiriömerkintä luottotietoihin.
Tuomion perusteella velkaa voidaan periä ulosotossa.
Voit vielä keskeyttää prosessin maksamalla koko velan kuluineen ja korkoineen ennen tuomion antamista. Toimimalla nopeasti vältyt maksuhäiriömerkinnältä! Ota heti yhteyttä asiakaspalveluumme. Jos olet maksanut velan Oma Lowell –palvelussa, suoritus näkyy asiakaspalvelijalle heti, mistä voi kiiretilanteissa olla apua.
Voit myös sopia maksusuunnitelmasta, mutta se ei enää estä maksuhäiriömerkintää, sillä maksuerät jatkuvat tuomion antamisen jälkeen. Sopimalla maksusuunnitelmasta vältät kuitenkin ulosottoperinnän ja sen kulut. Lue lisää maksusuunnitelmasta FAQ-osiossa.
Jos pidät laskun summaa tai perustetta virheellisenä, voit riitauttaa asian. Tällöin asia käsitellään käräjäoikeudessa normaalina siviiliriita-asiana. Ota yhteyttä haasteen tiedoksiannon lähettäneeseen käräjäoikeuteen.
Olen saanut tuomion
Jos et reagoi haasteeseen, 14 päivän kuluttua haasteen tiedoksiannosta käräjäoikeus antaa maksuvelvollisuuden vahvistavan yksipuolisen tuomion, josta seuraa maksuhäiriömerkintä luottotietoihin.
Jos olet riitauttanut asian, käräjäoikeus tutkii velan oikeellisuuden normaalina siviiliriita-asiana. Jos käräjäoikeus päätyy maksuvelvollisuuden vahvistamiseen, tuomiosta seuraa maksuhäiriömerkintä luottotietoihin.
Tuomio on peruste sille, että velkaa voidaan periä ulosotossa. Jos et ole sopinut maksusuunnitelmasta, velka siirretään täytäntöönpanohakemuksella ulosottoon perittäväksi.
Olen ulosotossa
Ulosottomies lähettää sinulle vireilletuloilmoituksen, jossa on velkaa koskevien tietojen lisäksi asiaa hoitavan ulosottomiehen yhteystiedot. Jos et pysty maksamaan velkaa vapaaehtoisesti, tulojasi tai omaisuuttasi joudutaan ulosmittaamaan. Lue lisää ulosotosta FAQ-osiossa.
Huom! Julkiset maksut (esim. kunnallinen päivähoito tai terveydenhoito, liikennevakuutus) eivät tarvitse oikeuden päätöstä vaan siirtyvät suoraan ulosottoon.
Maksumuistutuksen tai maksuvaatimusten saamisesta EI seuraa merkintöjä luottotietoihin, paitsi jos kyse on maksamattomista luottokortti- tai osamaksuista. Lue lisää luottokortti- ja osamaksuista FAQ-osiossa.
Maksuhäiriömerkintä seuraa maksamattomasta laskusta,
- josta tuomioistuin on antanut tuomion
- jonka ulosottoperinnässä ulosottomies on todennut velallisen varattomaksi
- jonka ulosotto on kestänyt yhtäjaksoisesti yli 1,5 vuotta
- tai kulutusluotosta, joka on viivästynyt yli 60 päivää ja josta kulutusluoton myöntäjä on ilmoittanut luottotietorekisterinpitäjälle (esim. luottokortin peruutus, osamaksun laiminlyönti)
Maksuhäiriömerkintä säilyy sen asteesta riippuen kahdesta neljään vuotta. Luottotietorekisteriä pitävät Suomessa Suomen Asiakastieto Oy sekä Bisnode Finland Oy. Luottotietoyhtiöt ilmoittavat ensimmäisestä maksuhäiriömerkinnästä lähettämällä ns. ensirekisteröinti-ilmoituksen. Lue maksuhäiriömerkinnästä lisää FAQ-osiossa.
Jos ulosottoperinnässä ei löydy ulosmittauskelpoista tuloa eikä omaisuutta, ulosottomies toteaa velallisen varattomaksi ja palauttaa ulosottoasian velkojalle (varattomuuseste). Varattomuudesta seuraa maksuhäiriömerkintä luottotietorekisteriin. Velkoja voi jatkaa velan vapaaehtoista perintää maksuvaatimuskirjeillä ja lähettää velan myöhemmin uudelleen ulosottoon. Lue lisää varattomuusmerkinnästä FAQ-osiossa.